Wałek, półjeż i trener równowagi – czy znasz te sprzęty do ćwiczeń?

W ćwiczeniu równowagi i koordynacji można sięgnąć po trenery równowagi bądź po półjeża – gumową połówkę kuli z wypustkami. Z kolei wałki do ćwiczeń są wykorzystywane do mobilizacji stawów i masażu powięzi.

Wałki

Pierwszy z ciekawych i przydatnych sprzętów do ćwiczeń to wałek terapeutyczny (dostępny także jako półwałek). Jest wykonany z gumy i wypełniony powietrzem. Dzięki zaworkowi zmienia się jego twardość i dostosowuje do własnych potrzeb. Można go stosować w trakcie terapii w pozycjach ułożeniowych. Doskonale nadaje się także do ćwiczeń mających na celu zachowanie sprawności. Wałek wykorzystuje się np. w czasie zajęć pilates, a także w treningu funkcjonalnym. W sklepach ortopedycznych jest też dostępny taki sprzęt do ćwiczeń jak wałek do masażu powięzi. Używa się go do również do mobilizacji konkretnych stawów. Może być wykorzystywany podczas terapii, w której skupia się na rozluźnieniu napięć i blokad w mięśniach. Z kolei wałki i półwałki z wypustkami sensorycznymi stosuje się przy refleksologicznych masażach stóp oraz dłoni. Zmniejszają napięcia mięśniowe, a wypustki dodatkowo stymulują powierzchnię ciała. Istnieją też elastyczne wałki do ćwiczeń dłoni, rak bądź ramion. Z kolei w wodzie wałków używa się do ćwiczeń równoważnych, mobilizacyjnych, oporowych oraz relaksujących.

Półjeż – wzmacnia i poprawia koordynację

Półjeż, czyli gumowa połowa kuli z wypustkami, poprawia koordynację i wzmacnia mięśnie. Może być też stosowany do ćwiczenia równowagi oraz podczas sesji korekcyjnych wad postawy. Często jest wyposażony w geometryczne wypustki w kształcie kół, kwadratów i trójkątów, które wpływają na urozmaicenie treningu.

Trenery równowagi

Trenery równowagi (balansowe) przypominają poduszki wypełnione powietrzem. Różnią się stopniem elastyczności – na tych z mniejszą ilością powietrza trudniej zachować stabilność. Są wyzwaniem dla ćwiczącego. Niektóre z nich zostały dodatkowo wyposażone w wypustki, które stymulują punkty refleksoryczne na stopach. Trenery balansowe poprawiają nie tylko równowagę, ale także koordynację. Zwiększają szybkość reakcji i wzmacniają mięśnie. W wielu modelach można samodzielnie dopasowywać ilość powietrza we wnętrzu sprzętu poprzez jego upuszczenie bądź dopompowanie. Na trenerach równowagi ćwiczy się zarówno na stojąco, jak i na leżąco bądź w pozycjach klęczącej lub stojącej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 1 = 1