Czym zastąpić cukier w codziennej diecie?

Cukier nie ma dobrej opinii wśród dietetyków ani dentystów, ale jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka i do funkcjonowania organizmu osób dorosłych. W codziennej diecie warto zastąpić go o wiele zdrowszą stewią, ksylitolem lub sztucznymi słodzikami.

Naturalne substytuty cukru – stewia i ksylitol

Cukier spożywany regularnie w dużych ilościach może powodować wzrost wagi i próchnicę zębów, dlatego lepiej go nie nadużywać. Zdrowszym i równie słodkim produktem jest ksylitol, czyli cukier z brzozy. Jednak również on ma kalorie, choć o prawie połowę mniej niż zwykły cukier. Prawdziwym hitem jest z kolei stewia. Jest o wiele słodsza niż cukier i w ogóle nie ma kalorii.

Stewię produkuje się z rośliny o nazwie Stevia rebaudiana. W łodygach i liściach zawarte są glikozydy stewiolowe, które mają słodki smak. Naturalnie roślina ta rośnie w Ameryce Południowej i Środkowej, ale uprawiana jest w wielu miejscach na świecie.

Stewia może być bezpiecznie spożywana przez cukrzyków, bo nie wpływa na poziom cukru we krwi. W codziennej diecie świetnie zastępuje inne substancje słodzące. Na terenie Unii Europejskiej można jej używać w produkcji żywności i sprzedawać jako samodzielny produkt od 2011 roku. Stewia została wtedy wpisana na listę dodatków do żywności i ma sygnaturę E960.

Sztuczne słodziki zamiast cukru na co dzień

Niemal wszystkie produkty dostępne na rynku zawierają cukier, wyjątkiem jest m.in. żywność dietetyczna, zwykle oznaczona jako „light”. Dotyczy to także napojów. Cukier w codziennej diecie można zastąpić sztucznymi słodzikami, np. aspartamem. Na etykietach można znaleźć go pod postacią E951, bo taką sygnaturę ma na tzw. Liście E. Podobnie jak inne chemiczne dodatki do żywności znajdujące się na tej liście może być bezpiecznie stosowany do produkcji jedzenia i picia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

− 5 = 2